Site Loader
Af Louise Vogdrup-Schmidt, freelancejournalist louisevogdrups@gmail.com
Tænk på dig selv som en vare hele tiden – ikke kun når du søger job. Overvej, om din marketingstrategi er god og sælg så dig selv gennem hjælp til andre og i netværk. Sådan lyder rådene fra superiværksætter Martin Thorborg til jobsøgende. Personlig branding kan lyde som et begreb opfundet af smarte konsulenter, der vil tjene penge på desperate jobsøgende. Kort sagt går personlig branding ud på at opfatte sig selv som et varemærke, der skal have en god markedsværdi og give bonusværdi til køberen af varen. I stedet for at stejle ved at skulle være en vare som person, mener iværksætter, foredragsholder og stifter af iværksætterforummet amino.dk Martin Thorborg, at det bare handler om at komme i gang med at brande sig selv på jobmarkedet. ”Personlig branding handler om at sende de rigtige signaler som person og vise potentielle arbejdsgivere, at man er en god ressource. Går man ned i supermarkedet og kigger på de 30 forskellige slags vaskepulver, man kan få, vælger man den med flottest indpakning. Det er det samme med personer – det handler om præsentere sig selv på den rigtige måde og kunne kommunikere, hvem man er, så køberen vælger én,” siger Martin Thorborg. Han mener, at alle mennesker fra bogholdere til børnehavepædagoger bør brande sig selv, før det er for sent. ”Selvom man har et godt job, bør man altid have i baghovedet, at man kan stå uden for døren på sine to ben om ti minutter. Ofte oplever jeg, at folk kommer i tanke om personlig branding for sent, når de sidder løst på deres arbejdsplads og er bange for at ryge ud. Man skal hele tiden tænke på sit image, udvikle sig selv og følge med i ny viden på sit område,” siger Martin Thorborg. Laver du det rigtige? Før man går i gang med at sælge sig selv som en god vare, skal man undersøge, hvilken vare man er. Første skridt til en succesfuld personlig branding er derfor at finde ud af, hvem man er, hvad man laver, og hvorfor andre skal være interesserede i en. ”Mange går rundt og har et job, som de i bund og grund ikke bryder sig om. Personlig branding handler om at finde ud af, hvad man selv har lyst til at lave og så fokusere på det og selv skabe det. Man skal ikke lade virksomheder udvikle sig, men skal selv udvikle sig. Tænk på det, som noget du gør for dig selv – ikke for andre,” siger Martin Thorborg og fortsætter: ”Jeg tror på, at man med personlig branding ved at definere sig selv kan opnå at få en bedre løn, et sjovere job og i det hele taget et bedre liv. Når man ved, hvad man kan tænke sig at lave og forstår at bruge sine kompetencer, så bliver man stolt af sit arbejde og styrer selv sit liv.” Kom i gang Har man styr på, hvilke kompetencer man har og ved, hvad man kan tilbyde andre, handler det bare om at komme i gang med at vise verden, hvem man er. Det er altså ikke nok, at man selv kender sin vare, man skal også sætte den til salg i en tilbudsavis, så andre kan få øje på den. Martin Thorborg bruger personligt en lang række redskaber til at kommunikere om sig selv, og han anbefaler dem videre til alle, der vil ud med at fortælle, hvem de selv er. ”Hvis man tænker personlig branding som at give værdi til sig selv, så handler det for eksempel om at tage efteruddannelse, sørge for at komme på relevante kurser for ens fag og gå til foredrag. Samtidig skal man kommunikere udadtil ved for eksempel at finde debatfora på nettet, hvor man kan lære mere og samtidig øse af sin egen viden. Man kan også lave en hjemmeside om sig selv, lave et nyhedsbrev, hvor man fortæller om nye oplevelser og ideer, og sørge for at have en ordentlig og seriøs profil på for eksempel linkedin,” siger Martin Thorborg og tilføjer: ”Tænk hele tiden med fokus på, hvordan du kan hjælpe dem, der skal ansætte dig, med at blive dygtigere til et eller andet eller få ny viden om deres og dit felt.” Netværkløs uden at få noget igen De elektroniske platforme som debatfora på nettet og virtuelle netværk som linkedin er et oplagt sted at netværke. Kombinerer man det med andre typer af netværk, er det også en effektiv måde at brande sig selv på. ”Netværk er godt og den måde, hvorpå langt de fleste finder deres jobs. Men mange folk tænker på netværk som noget helt forkert. Netværk handler ikke om overfladiske bekendtskaber eller om, at man selv skal have noget ud af det. Det allervigtigste ved net værk er at tænke på, hvordan man kan hjælpe de mennesker, der er omkring en. Jo mere man hjælper, og jo mere, man gør for andre, jo mere bliver man opfattet som en interessant person med overskud,” siger Martin Thorborg. Man skal opfatte netværk som at give – ikke at tage, så skal det nok komme tilbage. Martin Thorborg har blandt andet via amino.dk fået mange kontakter og mener, at man hver gang man hjælper, sætter lidt goodwill i banken, som senere kommer tilbage mange gange sin værdi. ”Problemet er, at hvis man ikke hjælper nogen, så får man ikke noget igen. Det gode er, at alle har noget at hjælpe med – alle er klogere end nogle andre og kan hjælpe andre,” siger Martin Thorborg. Det kan være svært at overskue, hvad man lige kan i forhold til andre, hvis man har siddet med det samme job i 25 år og føler, at man har lavet den samme type opgave. Men som HK´er kan man for eksempel lede efter iværksættere, der har brug for regnskabshjælp, og som IT-mand kan man søge efter folk, der gerne vil have lavet hjemmesider, ligesom man som håndværker vil kunne finde nye kunder ved at gå ind i netværk og gøre opmærksom på sig selv, frem for at lade stå til og regne med at opgaverne kommer til en. ”Der er altid personer, man kan hjælpe, man skal bare gå ud og finde dem. Får man slået sig selv op som hjælpesom, kollegial og ærlig, så viser man overskud, og det tiltrækker alle andre,” siger Martin Thorborg. Overskud og orden sælger Overskud er noget af det Martin Thorborg kigger efter, når han skal ansætte. ”Folk skal have noget at byde på, være entusiastiske og engagerede og positive, og det er de, hvis de har selvtillid og laver det, de brænder for,” siger Martin Thorborg. Når personlig branding, netværk og overskud er kørt i stilling, skal man tilsidst også aflevere sit produkt ordentligt. Ellers er det spild af tid at have fundet ud af, hvem man er og have kæmpet for at fortælle sin historie. Martin Thorborg opfordrer jobsøgende til at gå i detaljen og være gennemordentlige, når de søger job. ”Jeg kommer til at lyde som en gammel tante, men start med at sende en ansøgning uden fejl i og med gode formuleringer. Når du så kommer ind til samtalen, så giv et ordentligt håndtryk, kig folk i øjnene, smil og tag selv initiativ til nogle spørgsmål til virksomheden, så du viser interesse,” siger Martin Thorborg og slutter af med en sidste formaning. ”Alle chefer googler dem, de skal have til samtale. Husk det. Lad være med at have dumme ting liggende på facebook og få fjernet billeder fra din fortid – det kan altid findes frem,” siger Martin Thorborg. Ideer til personlig branding ifølge Martin Thorborg:
  • tag efteruddannelse
  • hold dig opdateret på din faglige viden gennem foredrag og kurser
  • læs bøger
  • marker dig på debatfora på nettet
  • lav en hjemmeside
  • hjælp andre
  • ryd op i informationer om dig selv på nettet
  • netværk – alt giver pote fra bestyrelsen i vuggestuen til arrangør af en nabofest
Martin Thorborgs personlige brand Martin Thorborgs brand er stærkt inden for det danske iværksættermiljø, hvor han som grundlægger af iværksætternetværket amino.dk efterhånden inddirekte har sat mange forbindelser mellem iværksættere i søen. Thorborg er selv kendt som superiværksætter og har været med til at stifte en lang række IT-firmaer op igennem 1990´erne, hvoraf det mest kendte er søgeportalen Jubii, som blev solgt med en høj fortjeneste til stifterne. Han er også medstifter af softwarefirmaet Spamfighter og har lavet en virksomhedsbørs på nettet. Martin Thorborg er født i 1970, uddannet kontorassistent og lever nu af sine forskellige forretninger, salg af sine to iværksætterbøger og at holde foredrag. Han er også med i en VL-gruppe. Privat bor han i USA med sin kone Camilla og parrets to børn. Læs mere på thorborg.dk

Post Author: Blog om job

Blog om job er en karriere blog for dig der søger job.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hire PHP Developer India