Den anden dag, da jeg var ude med riven efter nogle flere jobs at søge, faldt jeg over en webdesigner stilling. I beskrivelsen stod der ikke så tydeligt specificeret hvad jobbet egentlig gik ud på, så måtte der lige en dialog i gang.
Det fik mig til at tænke på, at det langt fra er første gang jeg har undret mig over indholdet af et job. Bare lige for at illustrere det, så spurgte jeg mit netværk hvad de mente en webdesigner er for en størrelse. Det kom der følgende svar ud af:
For mig er det en person med grafiske spidskompetencer og stor viden om brugervenlighed og hvad der virker på nettet i forhold til den målgruppe designeren arbejder med. En blanding af IA, Design, usability. – Kasper Hamann
Dog ikke nogen grund til at kunne kode backend, men de skal vide hvad der kan lade sig gøre. Det er selvfølgelig også vigtigt, at de ved en masse om call to action og brugervenlighed. Typografi er en vigtigt del af webdesign! – Nicolai B. Ohlsen
En person der ved en masse om opsætning, farver, design osv., ikke nødvendigvis god til det tekniske med hjemmesider. – Tobias Hyldeborg
Billedredigering/udarbejde grafisk materiale og opsætning af hjemmesider i html/css/java/jquery m.m… Muligvis mest programmering, da det grafiske materiale udarbejdes af multimediedesignere/mediegrafikere… – Søren D. Larsen
Han skal kunne arbejde med HTML, XHTML, Css, CS5 programmer osv. Nok det som er det grundlæggende for de forskellige udd. Det som er forskellen, det er at, som Web-designer, har du også viden omkring SEO, markedsføring, og virksomhedskommunikation osv. som de andre ikke har. – Henrik Schmidt
Som du kan se er der mange forestillinger og forventninger til hvad en webdesigner skal kunne. Udfra dette, kan man stille to hovedpunkter op.
- Er annoncørerne/HR-medarbejderne gode nok til at beskrive de jobs de slår op?
- Er det godt eller skidt at kontakte bagmanden for annoncen med spørgsmål?
Personligt vil jeg sige at langt de fleste jobs er nogenlunde godt beskrevet. Dog er forventningerne nogle gange helt hen i vejret, men det er en helt anden snak. Omkring kontakten kan det være både godt og skidt. Det viser man er interesseret i jobbet, men omvendt kan man også komme til at virke dum.
Derfor siger jeg: Stram op i beskrivelser i jobannoncer! Nu er jeg blevet ret interesseret i en ting.. Hvad synes du?
Enig – det er ikke altid så godt beskrevet.
Så sent som i dag, faldt jeg iøvrigt over et firma, der søgte “en webmaster i verdensklasse”.
“Verdensfirmaet” havde lagt en Facebook like-box på deres forside. De havde 22 fans (!) – og ejeren selv, var en af dem.
Jeg søgte ikke jobbet 🙁
Tusind tak for kommentaren Helle.
Hehe, det er da ellers en god ice-breaker til jobsamtalen at snakke om deres FB like-box, og side. Hvis det var en marketingmedarbejder til sociale medier, så kunne man forstå det, for det har de da brug for.